fbpx

Smartfony i tablety a małe dzieci. Wady i zalety korzystania z najnowszych technologii przez przedszkolaki

Urządzenia mobilne obecne w życiu większości dorosłych stają się również coraz bardziej dostępne dzieciom. W Wielkiej Brytanii w 2015 r. co 3 przedszkolak miał już własny tablet, z którego korzystał średnio 1 h i 20 min. dziennie. Często bez kontroli rodziców[i]. Gra na smartfonie czy bajka puszczona na tablecie wydają się doskonałym uspokajaczem, kiedy rodzice chcą mieć chwilę dla siebie. Obiecując maluchowi tablet, możemy łatwo go przekupić. Czy jednak chcemy, żeby nasze dzieci spędzały czas przed monitorem, zamiast podarować im trochę naszej uwagi? Jakie są wady i zalety korzystania ze smartfonów i tabletów przez przedszkolaki?

Tablet dla dziecka – czy to dobry pomysł?

Dzieci już od pierwszych chwil życia otacza technologia. Rodzice robią im zdjęcia smartfonami, nagrywają filmy, korzystają w ich obecności z komputerów, oglądają telewizję. Niemowlak uczestniczy w czynnościach, w których rodzice wykorzystują tablet czy telefon. Nie spędza jeszcze czasu przed ekranem telewizora, ale zdarza mu się zerknąć w laptopa mamy czy pooglądać bajkę ze starszym rodzeństwem. Jednak maluch do 2. a nawet 3. r.ż. nie powinien dostawać do rąk tabletu, nawet z bardzo rozwijającą grą edukacyjną czy pouczającą bajką.

Trudno jednoznacznie ocenić, jak na mózg przedszkolaków wpływa czas spędzany przed ekranem tabletu, smartfonu, czy komputera. Jest jeszcze zbyt mało badań, żeby móc stwierdzić, że czas przed monitorem szkodzi małym dzieciom. Zdania ekspertów są podzielone i jedni uważają, że nie ma nic złego w codziennym oglądaniu przez przedszkolaka bajek czy grania na tablecie. Ważne jednak, żeby maluch nie spędzał większości swojego dnia przed ekranem. Inni eksperci należą do przeciwników nowych technologii i podkreślają, jak istotny dla rozwoju jest kontakt z rówieśnikami oraz aktywności z rodzicami. Małe dziecko nie powinno więc ani grać na tablecie, ani korzystać ze smartfonów.

Przedszkolaki mogą jednak czerpać korzyści z używania tabletów. Dzięki grom i dostosowanym dla nich aplikacjom, maluchy poznają świat technologii i uczą się w nowy sposób. Rodzice jednak zawsze powinni towarzyszyć przedszkolakowi w interaktywnych zabawach, a nie pozostawiać malca samego sobie. 10-minutowa zabawa z wykorzystaniem tabletu nie zastąpi oczywiście czasu spędzonego na świeżym powietrzu czy czytaniu książek, ale także wzmocni więź z dzieckiem.

Kiedy tablet nie służy małym dzieciom?

Pierwsze 12 miesięcy życia niemowlaka to bardzo aktywny rozwój jego mózgu. Maluszek potrzebuje w tym czasie bliskiego kontaktu z rodzicami i rodzeństwem. Dla niemowlaka najważniejsze jest nawiązywanie relacji, której z tabletem lub smartfonem nawiązać się nie da.

Przedszkolaki potrzebują dużo ruchu i uwielbiają eksplorować świat, który ich otacza. Sadzając dziecko przed monitorem, odbieramy mu cenny czas na naukę w terenie, poruszanie się i aktywną zabawę. 3-letniemu dziecku w zupełności wystarczy 10-20 minut zabawy na tablecie, i to nie każdego dnia. Resztę czasu powinny wypełniać zabawy na świeżym powietrzu, wygłupy z rodzicami i kreatywne prace (sprawdź, jak wygląda plan dnia w naszym przedszkolu w okolicy Wilanowa).

Czas przed ekranem szkodzi też dziecku, jeśli ogląda bajki lub gra na tablecie tuż przed położeniem się spać. Niebieskie światło emitowane przez urządzenia, takie jak telefon czy tablet osłabia działanie melatoniny i przez to utrudnia zasypianie. Zaburza również cykl dobowy.

Małe dzieci powinny spędzać jak najmniej czasu przed tabletami i smartfonami. Jeśli włączamy maluchowi grę, usiądźmy razem z nim i poświęćmy kilka minut na bycie z naszym przedszkolakiem. Nie wykorzystujmy też bajek i gier jako sposobu na przekupienie dziecka lub wymuszenie na nim określonego zachowania.

 

[i] https://www.theguardian.com/education/2015/oct/06/third-pre-school-children-have-own-ipad-study

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *