fbpx

Nauka języków obcych przez zabawę.

„Powiedz mi, to zapomnę, naucz mnie, to może zapamiętam. Zaangażuj mnie, to się nauczę” (Benjamin Franklin)

Czy wiedzieliście?

Glottodydaktycy uważają, że przez pierwsze dziesięć lat życia, uczymy się najefektywniej języków obcych.

W tym czasie mamy niezwykle plastyczne narządy artykulacyjne. Dzieci mogą wyartykułować niemal każdy dźwięk, co świetnie wpływa na naukę języka obcego i pozyskiwanie akcentu dla danego języka czy dialektu.

Im wcześniej rozpoczniemy działania edukacyjne, tym lepiej dzieci będą radziły sobie w przyszłej edukacji i to nie tylko językowej!

Trzeba jednak pamiętać o dostosowaniu metod nauczania do poziomu rozwoju dziecka.

Wiek przedszkolny to okres myślenia konkretno-obrazowego, czyli to co widzę to nazywam. Tak samo istotne są oddziaływania polisensoryczne, czyli poznawanie świata wszystkimi zmysłami. Idealna metoda nauki języków obcych, to nauka piosenek, wierszy oraz rymowanek oparta na aktywnej zabawie. Na tym etapie pomijamy gramatykę, w zamian za to, poszerzamy słownik o kolejne zwroty i polecenia.

Następnym ważnym elementem nauki języka w wieku przedszkolnym, jest zwrócenie uwagi, na krótki czas koncentracji dzieci oraz to, że dzieci szybko się uczą i stosunkowo szybko zapominają. Dlatego, zajęcia powinny być systematyczne i trwać odpowiednio dla trzylatków – 15 minut, czterolatki – 20 minut i pięciolatki, sześciolatki około 25-30 minut.

Ponieważ dzieci mają ogromną potrzebę aktywności ruchowej, każde zajęcia, także i językowe, powinny realizować tę potrzebę. Dzięki aktywnościom fizycznym, pobudzamy ośrodki korowe w mózgu, odpowiedzialne za rozwój poznawczy. To z kolei wpływa stymulująco, na ich wszechstronny rozwój oraz naukę.

Wielu rodziców zadaje sobie pytanie, czy nauka języka ojczystego i innego obcego, nie jest zbytnim obciążeniem i nie zakłóca rozwoju tego pierwszego? Jakże często spotykamy dzieci małżeństw mieszanych, gdzie dzieci porozumiewają się (już w najwcześniejszym wieku!) z mamą i z tatą w dwóch różnych językach. Dziecko w rodzinie dwujęzycznej, uczy się obu języków z podobną prędkością. To samo dotyczy bilingwalności w edukacji szkolnej. Często takie dzieci osiągają lepsze rezultaty w nauce niż ich rówieśnicy!

Nauka języków już od najmłodszych lat, jest korzystna dla rozwoju dzieci!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *