fbpx

Jak prawidłowo odżywiać dziecko, żeby wspierać rozwój dziecięcego mózgu

Pierwsze 1000 dni życia dziecka, czyli okres od poczęcia do ukończenia 2. r.ż. uznaje się za kluczowy czas dla rozwoju dziecięcego mózgu. W tym okresie tworzą się połączenia między nerwami, które pokrywają się otoczką mielinową. To, jak u dziecka ukształtuje się system nerwowy, zadecyduje o tym, jak w przyszłości będzie myślał i czuł dorosły człowiek. Uczenie się, zapamiętywanie, uwaga i zdolność kontrolowania impulsów, a także umiejętność planowania i radzenia sobie z wykonywaniem wielu czynności jednocześnie zależy od liczby połączeń między neuronami.

Odpowiednia dieta i przyjazne środowisko

Środowisko, w którym dziecko dorasta oraz pożywienie, które otrzymuje ma kluczowe znaczenie dla tworzenia się połączeń międzyneuronowych, czyli synaps. Maluch, szczególnie w pierwszych latach życia, potrzebuje bliskiego kontaktu z rodzicami, przytulania i poczucia bezpieczeństwa.

Odpowiednia dieta zawierająca niezbędne składniki odżywcze jest nie tylko istotna dla rozwoju dziecięcego ciała, ale też znacząco wpływa na funkcje mózgu, zapamiętywanie i koncentrację.

Mózg wchłania potrzebne mu składniki z pożywienia, dlatego w jadłospisie dziecka nie powinno zabraknąć m.in. ryb, jajek, zbóż i orzechów. Dla dobrego funkcjonowania mózgu i całego układu nerwowego warto wykluczyć z dziecięcej diety cukier, słodycze, żywność wysokoprzetworzoną oraz tę zawierającą konserwanty i barwniki. Podatny na działanie niekorzystnych czynników organizm malucha z trudem radzi sobie z nadmiernymi ilościami cukru, soli i tłuszczy trans. Jadłospis bogaty w produkty szkodzące dziecku powoduje u malucha m.in rozdrażnienie, nadmierne pobudzenie oraz trudności w przyswajaniu nowych informacji.

Najlepsze pożywienie dla mózgu dziecka

Rozwijający się dziecięcy mózg do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje nienasyconych kwasów tłuszczowych. W szczególności kwasów omega 3 obecnych w tłustych morskich rybach takich jak np. łosoś. Żeby wspomóc rozwój mentalny malucha, zaserwujmy mu kilka razy w tygodniu kanapkę z łososiem lub podajmy gotowanego na parze dorsza.

Jajka należą do pokarmów obowiązkowych w zdrowej diecie każdego malucha. Zawierają cholinę, czyli składnik wspierający rozwój pamięci oraz kompletne białko z wszystkimi niezbędnymi aminokwasami.

Płatki owsiane oraz przygotowana z nich owsianka zawierają komplet witamin (E, witaminy z grupy B) i minerałów (cynk), dzięki którym mózg dziecka może wydajnie pracować. Poranna owsianka z dodatkiem owoców leśnych (malin, jagód, borówek) i orzechów dostarczy maluchowi zdrowych kalorii, antyoksydantów oraz cennych witamin i minerałów.

Witaminy z grupy B odpowiadają za tworzenie się tkanki mózgowej i neuroprzekaźników. Są więc istotne dla rozwoju całego układu nerwowego. Te mikroskładniki znajdują się m.in w wieloziarnistych produktach zbożowych, w nabiale oraz mięsie (szczególnie w mięsie wołowym).

Zdrowa i zbilansowana dieta zapewnia dziecku optymalny i harmonijny rozwój. To, jak układ nerwowy i mózg malucha zostanie ukształtowany w pierwszych latach życia, będzie miało znaczenie w jego dorosłym życiu. Więcej o tym we wpisie „Tato, a dlaczego…”. Oprócz tego, że zdrowymi produktami wesprzemy pracę dziecięcego mózgu, nauczymy również malucha prawidłowych nawyków żywieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *